In deze blog ga ik je uitleggen hoe je de content van je WordPress website zo goed mogelijk vindbaar kan maken door zoekmachines. Dit proces heet Search Engine Optimazation oftwel SEO zoals je vaak tegen zal komen. Ik denk dat de meesten van jullie dit wel weten maar hoe je nou je content zo goed mogelijk in de etalage zet is een veel gestelde vraag. Hopelijk ben je na het lezen van deze blog wat wijzer.

Focus op Google

Dat klinkt simpel en afgezaagd, maar met meer dan 90% marktaandeel kan je niet om Google heen en is er eigenlijk sprake van een monopolie. Tel daarbij op dat 75% van de bezoekers niet verder zoekt dan de eerste pagina, dan weet je daar dus bij moet staan.

Voor het inloggen bij de Google tools die ik hieronder bespreek heb je een Google Account aan. Als je die dus nog niet hebt, maak hem dan aan. Dat kan uiteraard door een Gmail account aan te maken, maar je kan ook gewoon een Google-account op je bestaande info@bedrijfsnaam.nl mailadres aanmaken.

Ok, allemaal leuk en aardig maar hoe kom ik dan op de eerste pagina van Google?

Er zijn tal van factoren die bepalen welke positie je krijgt bij Google. Ten eerste is er sprake van zowel organische zoekresultaten en advertenties. Advertenties staan vaak bovenaan en zolang je maar geld genoeg uitgeeft via Google Ads, sta je dus bovenaan. Over betaalde advertenties in combinatie met producten in je webshop kan je verderop lezen.

Organische zoekresultaten

Een toppositie in de organische zoekresultaten is een stuk lastiger dan een advertentie. Search Engine Land besteed elk jaar veel tijd aan het maken van hun Periodic Table of SEO Factors. Hierin staan niet alleen de do’s en dont’s bij het maken van content voor SEO, maar ook welk gewicht/effect de aanpassing heeft op de vindbaarheid van je content. Bijzonder interessant stuk dus bij de vraag hoe je zo hoog mogelijk komt in de zoekresultaten.

Probeer je te verplaatsen in je klant en los zijn probleem op. In mijn vorige blog gaf ik dit al aan, en nu komt het weer terug. Wees een soort SEO profiler om erachter te komen waar je klant op zoekt en gebruik vooral je common sense. Een online tool hiervoor is Google Keyword Planner. Dit is een bijzonder krachtig instrument om te onderzoeken waar je potentiële klanten naar op zoek zijn. Wil je meer inzichten dan zal je wel een advertentie aan moeten maken en dat kost natuurlijk geld, de lasten gaan voor de baten. Over hoe je dat moet doen schreef AHREFS een handig artikel. Probeer het zelf eens uit en kijk welk effect het heeft op je bezoekers via Googel Analytics of wellicht al op je verkopen (conversie). Naast de online tool heeft het ook veel zin om het zelf te bedenken. Vraag het eens aan kennissen die buiten je bedrijf en branche staan en help elkaar.

Een bevriende bakker kan je waarschijnlijk veel beter vertellen welke zoekopdrachten hij gebruikt om uit te vinden welk kassasysteem hij zoekt dan een mannetje van één van de vele “Zuidasser SEO Zaakjes”. Zo’n mannetje kijkt meestal niet verder kijken z’n de cubicle en word (te) vaak gedreven door targets.

Yoast mag het weten

Ok, na je onderzoek heb je hopelijk grofweg een idee waar je klanten op zoeken. Maar hoe ga je dat nu vertalen naar je content en je website of webshop?

Het antwoord hierop is wat mij betreft simpel: gebruik Yoast. Yoast is een plug-in die ik bij elke oplevering installeer. Per pagina, bericht of product geef je eenvoudig aan wat de zoekwoorden zijn (die dus uit je onderzoek naar voren kwamen!) en Yoast geeft dan met een stoplichtsysteem aan waar nog ruimte is voor verbetering. Soms is je tekst te kort, komt het zoekwoord niet meteen duidelijk naar voren of is de opbouw van je tekst niet goed. Yoast geeft dit allemaal keurig aan en helpt je om content te maken die helemaal gericht is op je klant.

Yoast is beschikbaar in een gratis en betaalde versie. De gratis versie volstaat meestal, maar als je meer inzicht, interne linksuggesties en handige redirects wil (voor bijvoorbeeld pagina’s die je van URL veranderd) dan is betaalde versie de jouwe.

Advertenties en Google Shopping

Zoals ik al eerder aangaf, kan je bij Google ook adverteren. Een snelle manier om bovenaan te staan. Advertenties staan vaak bovenaan en soms tussen de organische zoekresultaten of ze worden weergegeven op het partnernetwerk van Google (in apps en andere websites bijvoorbeeld). Via Google Ads en de eerder vermelde Keyword Planner ben je in staat om advertenties aan te maken die je pagina op die manier op “1” kunnen krijgen. Dit is echter wel een continu proces waar je maandelijks, wekelijks of zelfs dagelijks in moet spelen op de actualiteit, de concurrentie en het beschikbare budget. Het onderzoek en bijsturen vormt hier dus een patroon wat regelmatig terug moet keren om het optimaal uit te voeren.

Een bijzonder aspect van advertenties zijn de Google Shopping advertenties. Hiermee ben je in staat om je producten, in vergelijk met de concurrentie, prominent weer te geven in Google. Voorwaarde voor het vergelijk is wel dat er een unieke code is die je product kenmerkt. Eigenlijk is dit altijd een EAN-code. Heb je dus een product met EAN-code in je webshop en wil je dat product bovenaan Google in vergelijk met andere webshops die hetzelfde product aanbieden? Gebruik dan de volgende procedure om dit te bewerkstelligen:

  • Maak een feed (XML) die geschikt is voor Google. Dit kan door dit custom te laten bouwen maar meestal gebruik ik een bestaande plug-in van WPMarketingRobot: WooCommerce Product Feed Manager. Na installatie en correct inregelen is dit een goede basis voor je feed. Zorg er wel voor dat je product volledig is, dus inclusief goede afbeelding en als het even kan dat het daarmee opvalt tussen de rest!
  • Vervolgens maak je met je Google login een account bij Google Merchant Center. Hier kan je Google “vertellen” via 1 of meerdere feeds welke producten je verkoopt.
  • Stap drie is het aanmaken van een campagne van het type Shopping in Google Ads. Hier koppel je dus de Merchant feed aan je advertenties en voila!