Zoals veel sprookjes zouden we dit verhaal ook kunnen beginnen met “er was eens”. Want dit verhaal gaat over hoe een klein shopje uitgroeit tot een florerende toevoeging aan uw onderneming. Sprookjes bestaan echter niet en we willen u geen onzin op de mouw spelden. Hoe maakt u, naar onze bescheiden mening, een succes van uw webshop?

Daar zijn veel antwoorden op mogelijk en alle marketeers zullen u vertellen het kip met de gouden eieren te hebben. Het leuke is dat veel gelijk hebben: zolang er maar een bepaalde volgorde in zit. Ondernemers zijn geneigd om snel te denken in beelden. Ze willen een logo en een “smoel” voor de webshop zien. Natuurlijk is dit wel belangrijk maar voor dat alles uit moet stap 1 genomen worden: het marketingplan.

Stap 1 Marketingplan

Het maakt niet uit hoe groot of hoe klein uw plannen zijn, beantwoord vragen als “waarom zouden klanten mijn producten kopen” of “wat doet mijn concurrent” en zet ze op papier! Praat er over met vrienden en familie en slijp uw diamantje. Uiteraard kunnen we u in stadium al goed helpen, uw plannen zijn bij ons vertrouwd en veilig, beschouw dat maar als beroepsgeheim. Mocht u moeite hebben met de beeldvorming dan schakelen we onze ervaren web marketeers in.

Als de plannen concreet zijn word het zaak om alles in gang te zetten. We kunnen u daarbij gefaseerd helpen want we begrijpen maar al te goed dat er eerst een investering nodig is om de plannen gestalte te geven. De fasen kunnen afhankelijk van uw budget ingezet worden maar starten altijd bij de eerste fase van realisatie: de webshop.De (eerste) webshop die u laat maken is een uiting van uw marketingplan. Alles is er op gericht om dat plan te ondersteunen. Natuurlijk komen hier wel weer verschillende disciplines bij kijken.

  • Design/logo/huisstijl
  • Realisatie shop + hosting
  • Content (fotografie, video, tekst, producten, algemene voorwaarden etc)
  • Betaalmethoden
  • Verzending
  • Facturen
  • Pickinglists
  • Retouren

Van dit lijstje zijn de laatste drie eigenlijk onderdeel van de volgende stap (stap 3, backoffice). Om het echter eenvoudig te houden en de investeringen in tijd en geld laag, kan een goede shop voorzien in deze functies. Bij nh websites bent uw aan het juiste one-stop-shop adres voor alle deze disciplines en expertises.

Stap 3 Backoffice

Als voorbereiding op meer succes en groei is het raadzaam om deze stap goed te inventariseren. De backoffice is het technische fundament van uw marketingplan.

Welke boekhouding wilt u voeren (zo makkelijk mogelijk nemen we aan!), hoe stromen orders door uw bedrijf en bent u in controle van de kosten die dat met zich mee brengt? Zijn uw voorraden altijd actueel en accuraat. Heeft u een slagvaardige helpdesk die klanten snel kan helpen als ze problemen hebben en wilt u bijvoorbeeld bezoekers kunnen laten chatten met u? Wilt u uw klanten af en toe een mailtje sturen met aanbiedingen en nieuwe producten of gaat u dat doen via Facebook?

Allemaal uitingen van hoe u over komt op de bezoekers en wat ze van u bedrijf vinden. Bij het maken van al deze keuzes kunnen we ons voorstellen u graag wat begeleiding wil. Wederom: nh websites kan u helpen met al deze disciplines en zet haar experts op de verschillende gebieden in.U heeft nu een lekker draaiende webshop, tevreden klanten en een naadloos aansluitende backoffice: gefeliciteerd! Maar u wilt meer en met de basis in plaats kunt u ook meer. Als het goed is staat dit ook al in uw marketingplan maar het is wel belangrijk om uw ogen open te houden want waarom zou u niet meer producten gaan verhandelen en nieuwe markten aanboren als de kansen er liggen?

U zou er voor kunnen kiezen om alle techniek te kopiëren en een tweede webshop te maken. Wel lastig als er zaken veranderen want dat moet u dan op twee plekken (laten) aanpassen en orders , klanten en producten zijn twee volledig gescheiden kanalen. Wellicht is het in dit geval beter om te kiezen voor een multishop.

Alle orders, klanten en producten onderhoud u op 1 plaats in de hoofd webshop. Vervolgens bepaalt u welke producten beschikbaar moeten worden in welke subshop en tegen welke prijs. De subshop kan er compleet anders er uit zien dan uw hoofdshop. Het is een kwestie van die eenmalig vormgeven en voorzien van de content behoudens de producten en u heeft een nieuwe webshop! Verder is de shop waar initieel mee begon (hoofd webshop) al helemaal aangesloten op uw backoffice en heeft u minimaal omkijken als de subshop eenmaal live is. Door dit “trucje” te herhalen is er eigenlijk geen limiet aan het aantal shops.

Stap 5 Affiliates

Deze stap kunt u eventueel ook nemen zonder gebruik te maken van stap 4. Feitelijk koppelt u uw webshop en uw producten aan de big boys zoals bol.com, marktplaats.nl of amazon.com (let op, ze komen er aan!). Via deze grootmachten zijn uw artikelen beschikbaar en komen orders binnen in uw backoffice! Gelukkig bent u goed voorbereid op het succes wat deze stap met zich mee zal brengen!

Conclusie: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden maar ze starten altijd wel ergens. Voor een succesvolle webshop is het vertrekpunt een marketingplan. Neem vandaag nog contact op met ons en ervaar hoe prettig het is om via onze one-stop-shop te genieten van onze experts. In no-time heeft u een succesvolle webshop. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar een recent project van ons www.voordeligproduct.nl

logo-voordeligproduct-50O ja, voordat we het vergeten, de afbeelding helemaal bovenaan dit artikel met het uithangbord van BoatWorks is gemaakt door Fred Hsu, Alvis en komt hier vandaan.